Skip links

Lush lanceert samen met Nederland Wordt Beter limited edition bath bomb voor een Sinterklaasfeest voor alle kinderen

HET IS TIJD VOOR EEN SINTERKLAASFEEST VOOR ALLE KINDEREN

Lush sluit opnieuw de handen ineen met Nederland Wordt Beter en Feest voor Alle Kinderen en herintroduceert een limited edition bath bomb om aandacht te vragen voor een inclusief Sinterklaasfeest.

Ondanks dat er de afgelopen jaren steeds meer draagvlak is ontstaan voor een inclusief en saamhorig Sinterklaasfeest, zijn we er nog niet. Nog altijd heeft meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten een intocht met zwarte piet, wat betekent dat ruim 50% van de kinderen in Nederland geen inclusief Sinterklaasfeest viert. De intocht in Staphorst van afgelopen zaterdag waarbij vreedzame actievoerders van Kick Out Zwarte Piet op intimiderende en agressieve wijze werden belaagd door een woedende massa pro-zwarte piet betogers onderstreept de urgentie en het belang van deze campagne nogmaals. 

Vanaf woensdag 23 november tot en met 5 december moedigt het campagnevoerende cosmeticabedrijf dan ook haar klanten in de winkels en online aan om zich middels de nieuwe toolkit van Nederland Wordt Beter uit te spreken en zich in te zetten voor een inclusieve Sinterklaasviering. 

Ook is vanaf dan de Bonne Bonne bath bomb exclusief verkrijgbaar in de Nederlandse en Belgische Lush-winkels en online. De volledige winst uit de verkoop van deze bath bomb gaat naar Nederland Wordt Beter.

DOWNLOAD HIER HET HI-RES BEELDMATERIAAL

WAT DOE JIJ DIT JAAR VOOR EEN INCLUSIEF SINTERKLAASFEEST?

De toolkit van Nederland Wordt Beter bevat geleerde lessen en ervaringen opgedaan door actievoerders en partners van KOZP en Feest voor Alle Kinderen die zij willen doorgeven. Met name aan de volgende generatie actievoerders in de hoop dat zij de anti-racismestrijd voortzetten en dat ze het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden. De toolkit bestaat onder andere een top 50 inspiratielijst voor acties, tips voor het voeren van lastige gesprekken, voorbeeldbrieven voor ondere andere de gemeente en scholen en een lespakket Sint & Piet.

Leer wat jij kan doen

Jerry Afriyie – Nederland Wordt Beter: “Na twaalf jaar protesteren tegen zwarte piet zien we een verschuiving in de samenleving. We zijn er echter nog niet en daarom doen wij met deze toolkit een beroep op alle Nederlanders om samen met ons de positieve veranderingen voort te zetten. De strijd tegen zwarte piet-racisme is een strijd die ons allen aangaat, en van ons allen een strijdbare bijdrage mag verwachten.”

Ruby van Hoorn – Brand Communications Lush: “Wij geloven dat we als merk een actieve rol hebben in het bijdragen aan meer sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. Onze doelgroep bestaat voor een groot deel uit kinderen, en we gunnen hen allemaal een inclusieve Sinterklaasviering. Of dit nu thuis, op school of in het dorp is. Partijen als Nederland Wordt Beter, Feest voor alle Kinderen en KOZP hebben hierin zó ontzettend veel bereikt de afgelopen twaalf jaar, maar we zijn er nog niet.”

BONNE BONNE
Bath Bomb
€5 per stuk

Het heerlijk avondje is gekomen: terwijl buiten de wind waait zak jij weg in een warm bad vol pittige gember en fruitige buchu en citroen. Dankzij het strooigoed van gouden glitters en vrolijk knettersnoep staat deze bath bomb zeker op jouw verlanglijstje! 

100% van de winst uit de verkoop van deze bath bomb gaat naar Nederland Wordt Beter, een organisatie die zich inzet voor een inclusief sinterklaasfeest voor álle kinderen.

—————————————————————————————————————

OVER NEDERLAND WORDT BETER
Nederland Wordt Beter (NLWB) zet zich in voor een toekomst zonder racisme en uitsluiting. Dit doen zij onder andere door het creëren van bewustzijn en kennisdeling over de gevolgen van het koloniale en slavernijverleden van Nederland. Zij zijn vastberaden om in 2025 drie doelstellingen te behalen:

  1. Structurele Educatie over het koloniale- en slavernijverleden
  2. Een inclusief Sinterklaasfeest zonder racistisch stereotype
  3. Een Nationale Herdenking Slavernijverleden

Om deze doelstellingen te bereiken zijn er verschillende campagnes, acties en activiteiten waar Nederland Wordt Beter zich jaarlijks voor inzet, onder andere Feest voor Alle Kinderen, Kick Out Zwarte Piet en het Zwart Manifest.

OVER LUSH
Lush is een campagnevoerend cosmeticabedrijf dat zich sinds 2001 heeft gevestigd in Nederland met momenteel tien winkels en een onlineshop. Lush gebruikt haar ruim 900 winkels in 48 landen over de hele wereld als een platform om minder bekende sociale en milieukwesties onder de aandacht te brengen.