Teruggaan in de geschiedenis
ZWART MANIFEST
Het Zwart Manifest is opgesteld om institutioneel racisme in Nederland te bestrijden. Het werd gelanceerd op donderdag 25 maart 2021, de Internationale Herdenkingsdag van de Slachtoffers van Slavernij en de trans-Atlantische Slavenhandel. Het manifest is samengesteld door inbreng vanuit bijeenkomsten in het hele land, online-enquêtes, focusgroepen en in interviews met Zwarte deskundigen. Op deze manier zijn er twaalf domeinen uitgetekend waarbinnen volgens het manifest anti-zwart racisme moet worden bestreden. Het gaat om de volgende domeinen: educatie; zorg en welzijn; huisvesting; arbeidsmarkt; economische gelijkheid; politiek en overheid; wetshandhavers, justitie en veiligheid; hervorming ADV’s; media; kunst en cultuur; sport; en nazorg. In..Lees verder
EVELYN WEVER-CROES – EERSTE VROUWELIJKE PREMIER ARUBA VANAF
Evelyn Wever-Croes is de eerste vrouwelijke premier van Aruba, aan het hoofd van het kabinet Wever-Croes I sinds 17 november 2017. Hiervoor was zij fractievoorzitter van de oppositiepartij Movimiento Electoral di Pueblo (MEP). Het tondstandkomen van haar kabinet betekende de eerste coalitieregering na meer dan vijftien jaar in Aruba. Op 30 maart 2021 viel het kabinet vanwege een strafrechtelijk onderzoek naar verduistering van gemeenschapsgelden door coalitiepartner POR (Pueblo Orguyoso y Respeta). Meer weten?: Meer weten over Twie Tjoa? IHLIA vertelt over deze bijzondere vrouw: https://withpride.ihlia.nl/story/twie-tjoa/ Voor kritiek op de vooruitgang geboekt op het gebied van vrouwenrechten, lees het artikel Vooruitgaan..Lees verder
White Innocence van Gloria Wekker
Op 1 april 2016 is het boek White Innocence van Gloria Wekker gepubliceerd. In dit gezaghebbend academisch werk gaat Wekker in op de specifieke manifestatie van racisme in Nederland. Waar in de VS al geruime tijd aandacht is voor racisme in de academische wereld, is dit in Nederland nauwelijks het geval. Wekker geeft aan dat het argument “racisme werkt heel anders in de VS dan in Nederland” vaak wordt gebruikt als een manier om het niet over racisme in Nederland te hebben. Dit ten onrechte, een dergelijk argument zou namelijk juist een opening moeten zijn om de specificiteit van racisme..Lees verder
Sarah Wescot-Williams – Eerste vrouwelijke premier Sint Maarten
Sarah Wescot-Williams werd op 10 oktober 2010 de eerste minister-president van Sint Maarten. Dit is ook de datum waarop de Nederlandse Antillen eindelijk werden opgeheven. ’10-10-10’ betekende dus autonomie binnen het Koninkrijk voor het Nederlandse deel van Sint Maarten. De politica werd geboren op 8 april 1956 en hoewel haar partij (de Democratische Partij) slechts twee zetels had behaald bij de verkiezingen, werd ze toch tijdens de coalitiegesprekken tussen haar partij en de Verenigde Volkspartij gekozen als eerste minister-president van Sint Maarten. Dit gebeurde omdat de grotere coalitiepartner Theo Heyliger van de Verenigde Volkspartij niet succesvol door een integriteitsonderzoek kwam…Lees verder
The Black Archives
The Black Archives is een cultureel centrum en archief rond zwart erfgoed gelegen in Amsterdam. Op 13 juni 2015 werd de New Urban Café opgericht door Mitchell Esajas en Jessica de Abreu van het New Urban Collective samen met Thiemo en Miguel Heilbron. Dit diende als een plaats waarin de literatuur van de eerste boekencollectie van de in Suriname geboren sociaal wetenschapper Waldo Heilbron publiekelijk toegankelijk werd gemaakt. Een jaar na het ontstaan verhuisden ze wegens gentrificatie naar het gebouw van de Vereniging Ons Suriname te Amsterdam, waar de collecties van beide instanties werden samengevoegd en The Black Archives officieel..Lees verder
(officiele invoer liquor act 2003) Dop systeem
In de West-Kaapprovincie van de Republiek Zuid-Afrika zijn veel mensen betrokken bij de landbouw, met name de wijnbouw, de druiventeelt en de productie van wijn. Zuid-Afrika staat wereldwijd bekend om het produceren, verkopen en exporteren van populaire en verfijnde wijnen. Veel arbeiders wonen of hebben op de boerderijen gewoond. Gedurende een periode van minstens twee eeuwen, en onder het systeem van apartheid, kregen veel landarbeiders en wijngaardarbeiders in de WCP wijn als gedeeltelijke betaling voor hun arbeid. Deze praktijk werd het “dop”-systeem genoemd, een naam die eufemistisch verwijst naar het drinken van een “dopje” met drank. Veel voorstanders van de..Lees verder
IHLIA
Het internationaal archief en documentatiecentrum IHLIA LGBTI Heritage werd in het leven geroepen op 8 december 1999. Voorheen het Internationaal Homo/Lesbisch Informatiecentrum en Archief en nog altijd bekend onder de afkorting ‘IHLIA’, richt de organisatie zich op het ontsluiten en verzamelen van informatie over lhbti’ers uit de hele wereld. IHLIA ontstond ten gevolge van een fusie van het Homodok, het Lesbisch Archief Amsterdam en het Anna Blaman Huis in Leeuwarden. In samenwerking met het George Mosse fonds organiseert IHLIA sinds 2002 de jaarlijkse Mosse-lezing met een vooraanstaande spreker op het gebied van lhbti-emancipatie. In februari 2021 werd dankzij IHLIA ook..Lees verder
STICHTING ZAMI
Stichting ZAMI is de opvolger van Flamboyant, een landelijk zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwencentrum dat na vijf jaar bestaan haar deuren moest sluiten wegens het stopzetten van subsidies. Op 31 december 1990 besloot een groep vrouwen vanuit de stichting hun activiteiten voort te zetten, waardoor een nieuw platform voor ZMV-vrouwen kon ontstaan. De naam ZAMI is ontleend aan Zami, a new spelling of my name, de titel van een roman van Audre Lorde (1982). De vrouwen van het eerste uur waren Tara Oedayrajsingh Varma, Moni Weiss, Veronica van Roon, Diane Meynderts, Ciska Pattipilohy en Alem Desta. Op de website omschrijft ZAMI..Lees verder
FLAMBOYANT
De eerste organisatie die zich in Nederland verbond vanuit het zwarte feminisme was Stichting Flamboyant, dat werd opgericht op 17 februari in 1986. Dit centrum werd in het leven geroepen ter ondersteuning van de emancipatie van zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwen in Nederland. De behoefte voor een plek die de identiteit van deze mensen kon versterken en die hun onzichtbaarheid kon doorbreken bestond al langer, maar op de Winteruniversiteit Vrouwenstudies van 1983 werd een initiatiefgroep gevormd door Maddy Tolud, Mavis Carrilho, en Kitty Lie. Het eerste bestuur van de stichting bestond uit Mea Venster als voorzitter, Tania Leon als penningmeester en..Lees verder
AFSCHAFFING HANDELINGSONBEKWAAMHEID GEHUWDE VROUWEN SURINAME
Toen in Nederland in 1956 de handelingsonbekwaamheid van gehuwde vrouwen werd afgeschaft, gold dit niet voor vrouwen in de koloniale gebieden. Handelingsonbekwaamheid betekende dat gehuwde vrouwen niet waren toegestaan om “financiële, juridische en andersoortige handelingen” uit te voeren. In het Internationaal Jaar van de Vrouw in 1975 – tevens het jaar waarin Suriname onafhankelijk werd – werden er verschillende maatschappelijke debatten gevoerd omtrent dit onrecht. Eén van de belangrijkste voorvechters van de afschaffing van de handelingsonbekwaamheid was Twie Tjoa, de eerste vrouwelijke directeur op het ministerie van Arbeid in Suriname. Zij vond het van groot belang dat vrouwen betrokken waren..Lees verder
ZMV Beweging – Jaren ‘60, ‘70 en ‘80
De zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwenbeweging van de jaren ’60, ’70 en ’80 was van fundamenteel belang voor het introduceren en propageren van het inmiddels welbekende intersectioneel of kruispuntdenken in Nederland. De vrouwenbeweging in Nederland werd aangekaart als ‘wit’ en weigerde op grote schaal niet-witte vrouwen mee te nemen in hun acties en gedachtegoed. Onder invloed van de opkomst van racistische organisaties zoals de Centrumpartij laaiden in de jaren tachtig discussies over (anti-)racisme op in de vrouwenbeweging in Nederland. In haar onaangekondigde openingsrede op de Winteruniversiteit van 1983 verkondigde Julia da Lima, een Nederlands-Molukse feministe, de eerste openbare manifestatie tegen het..Lees verder
CORRY TENDELOO; MOTIE TEGEN HANDELINGSONBEKWAAMHEID
Op 14 juni 1956 werd de Wet handelingsonbekwaamheid afgeschaft. Pas vanaf toen mochten getrouwde vrouwen in Nederland werken, een bankrekening openen en op reis zonder toestemming van hun man. Dit werd bewerkstelligd door de ‘Motie Tendeloo,’ ingevoerd door PvdA-politica Corry Tendeloo. De voormalig juriste diende de motie in op 13 september 1955 en deze werd met een zeer kleine meerderheid aangenomen: 46 tegen 44 stemmen. Voortaan waren getrouwde vrouwen eindelijk in staat zelf verzekeringen af te sluiten, geld van de bank te halen, en zonder toestemming van hun man aankopen te doen. Corry Tendeloo had een Indische achtergrond: geboren in..Lees verder
ANGELA ALTAGRACIA ‘TATA’ DE LANNOY-WILLEMS – 1913-1983; 04/08/1949 Eerste vrouwelijke parlementslid Nederlandse Antillen
Het eerste vrouwelijke parlementslid van de Nederlandse Antillen was Angela Altagracia ‘Tata’ De Lannoy-Willems (1913-1983). Op 4 augustus 1949 werd ze officieel beëdigd in het parlement. Ze was lid van de Nationale Volkspartij (NVP) in Curaçao. Ze werd daar verkozen in de eerste geëmancipeerde verkiezing, die plaatsvond op donderdag 17 maart 1949. Ruim 18.000 mannen en 19.000 vrouwen brachten hun stem uit. Ze werd herkozen in 1950 en bleef lid van het parlement tot 1954. In 1951 werd De Lannoy-Willems ook gekozen tot lid van de Eilandsraad van Curaçao, die controleerde het Bestuurscollege controleert. In 1992 verscheen een Nederlands-Antilliaanse postzegel..Lees verder
ADÈLE RIGAUD
Adèle Rigaud (1924-1967) was groot voorvechster voor het vrouwenkiesrecht in Curaçao. Ze richtte de vrouwenvleugel van haar partij op (de Katholieke Volkspartij) en werd ook president van Luchadonan pa Derecho di Voto pa Hende Muhe (Strijders van het vrouwenkiesrecht). Ze startte petities voor het vrouwenkiesrecht die ook gesteund werden door het Damanan di Djarason (de Woensdagvrouwen). In slechts vier dagen wisten ze 1,013 handtekeningen te verzamelen voor de eis voor vrouwenkiesrecht. In 1948 werd kiesrecht voor mannen en vrouwen een feit op Curaçao. Op 17 maart 1949 gingen vrouwen in Curaçao voor het eerst naar de stembus. Vrouwen verkregen ook..Lees verder
WOENSDAGVROUWENBEWEGING CURAÇAO – Kiesrecht 1948
Toen in 1919 het algemeen kiesrecht in Nederland werd vergaard gold dit niet voor de koloniale gebieden in Nederland. In Curaçao kregen vrouwen pas stemrecht in 1948. Eén van de belangrijkste groeperingen die hiervoor vocht waren de Woensdagvrouwen (Damanan di Djarason). Deze groep was onderdeel van de vrouwenvleugel van de Nationale Volkspartij (NVP). Clarita da Costa Gomez (1890-1964), Thelma Römer-da Costa Gomez (1921-2007) en Mena van West-Davelaar waren de leiders. De groep bestond uit vrouwen van verschillende etniciteiten en sociale klassen en kwam iedere woensdag samen, omdat dit de enige dag in de week was waarop ze dit werk konden..Lees verder
Dwangarbeid Birma-Siam spoorlijn
De Birma-Siam spoorlijn werd tussen 1942 en 1945 aangelegd. De eerste trein die eroverheen reed was een bordeel trein voor Japanse officieren. Gemiddeld stierven er 75 dwangarbeiders per dag tijdens de aanleg van de spoorlijn. De dwangarbeiders bestonden uit geallieerde krijgsgevangenen uit Australië, Groot-Brittannië en Nederlandse KNIL officieren. Naast de krijgsgevangenen werden ook Romoesja onder dwang tewerkgesteld. Romoesja zijn arbeiders, voornamelijk afkomstig uit Java, die in Nederlands Indië corvée hadden verricht. Het systeem van corvée, onbetaald en onvrij arbeid, werd ingebracht door de Nederlandse koloniale overheid en later gebruikt om onder andere Romoesja tewerk te stellen. Tijdens het bouwen van..Lees verder
5 september 1937 (geb) 23 juni 1985 (arrestatie) 9 juli 1985 (vlucht naar NLse ambassade) 19 juli 1985 (terugkeer naar ambassade) 7 september 1987 (vrijlating) Klaas de Jonge
Klaas de Jonge is een mensenrechtenactivist die streed tegen het apartheidsregime. Hij smokkelde voor het ANC (Afrikaans Nationaal Congres) wapens en explosieven naar Zuid-Afrika die hij verborg in een geheim compartiment in de kofferbak van zijn auto. Op 23 juni 1985 werd hij op de terugweg van Johannesburg naar Harare door Zuid-Afrikaanse politie klemgereden en gearresteerd. Op 9 juli weet hij te ontvluchten naar de Nederlandse ambassade in Pretoria. Hij kwam echter niet verder dan de receptie waar hij door Zuid-Afrikaanse politie in burger weer weggesleept werd. Aangezien de Zuid-Afrikaanse politie niet zomaar het terrein van de Nederlandse ambassade mocht..Lees verder
WET VROUWENKIESRECHT (NIET INCLUSIEF) – 28/09/1919 (meerdere andere mogelijke data)
In 2019 werd door heel Nederland honderd jaar vrouwenkiesrecht gevierd, maar deze viering was niet helemaal juist. Hoewel de Kieswet in 1919 inderdaad aangepast werd waardoor vrouwen in dit deel van Nederland mochten stemmen, gold dit nieuwe stemrecht niet voor alle Nederlandse vrouwen. In deze tijd was Nederland nog koloniaal overheerser van Nederlands-Indië, de Nederlandse Antillen en Suriname. Voor vrouwen (en ook veel mannen) veranderde er niets in 1919: alleen de koloniale, mannelijke en witte elite genoot hier het stemrecht. De wet waarmee algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen een feit werd trad in werking op 28 september 1919, maar..Lees verder
Eerste aankomst Indiase Contractarbeiders in Suriname
Op 5 juni 1873 kwam het eerste schip met Indiase arbeiders aan in Suriname. Hoewel deze mensen verschillende religieuze overtuigingen hadden, staan zij en hun nazaten bekend als Hindoestanen of Hindostanen. Hun komst was het gevolg van het impactvolle Verdrag van Sumatra, een overeenkomst tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Hierin stond onder meer dat de Britten contractarbeiders uit hun kolonie India zouden rekruteren om te werken in Suriname. Deze overeenkomst is een duidelijk voorbeeld van hoe koloniale machten samenwerkten en elkaar versterkten. Contractarbeid was bedacht om goedkope arbeid in Suriname te creëren na de afschaffing van de slavernij, die..Lees verder
David Stuurman
David Stuurman werd geboren op een boerderij in de Gamtoos-vallei, vlakbij het huidige Nelson Mandela Bay in de Oost-Kaap. De gebroeders Stuurman, Klaas en David, zijn legendarisch vanwege hun verzet tegen Europese pogingen om de Khoena (Khoi) van hun land te verjagen, een strijd die begon in 1778 toen de Nederlandse gouverneur Van Plettenberg hun land in bruikleen gaf aan een trekboer. In zijn jeugd werd David zo mishandeld door boeren dat missionaris dr. Johannes van der Kemp uit protest een klacht indiende bij de gouverneur. Tussen 1795 en 1806 bevonden de Khoena zich eerst in conflict met de Nederlandse..Lees verder
Verdrag van Londen
In 1795 bezette Frankrijk de zeven provincies van de Nederlandse Republiek, het moederland van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Dit bracht Groot-Brittannië ertoe de Nederlandse Kaapkolonie in 1795 te bezetten als een manier om de zeeën beter te beheersen om een mogelijke Franse poging om India te bereiken te stoppen. De VOC droeg in 1798 haar territoria en aanspraken over aan de Bataafse Republiek (de Nederlandse staat van de Revolutie) en ging in 1799 failliet. Verbetering van de betrekkingen tussen Groot-Brittannië en Napoleontisch Frankrijk, en zijn vazalstaat, de Bataafse Republiek, bracht de Britten ertoe Kaap de Goede Hoop aan de Bataafse..Lees verder
Louis van Mauritius
Op deze dag werd een bijzonder grote opstand van tot slaaf gemaakten rond de Kaap, waarbij dertigjarige Louis van Mauritius de leiding had, onderdrukt. Samen met de Ierse James Hooper en Michael Kelly orkestreerde hij een plan om naar het binnenland te gaan en tot slaaf gemaakten aan te zetten om in opstand te komen. Ze wilden alle boeren opsluiten, hun wapens en munitie af te nemen, en hen als gevangenen met hun wagens en paarden naar Kaapstad te brengen. Zodra de gewapende partij Kaapstad zou bereiken, zouden ze de eerste batterij innemen en eisen om de tot slaaf gemaakten..Lees verder
onderdrukking opstand georganiseerd door Jan Pearl, Khoikoi verzetsheld
In de tweede helft van 1788 dook Jan Paerl, een Khoikoi met een Europese vader, op in Zuid-Afrika en introduceerde zichzelf als de profeet ‘Onsen Liewen Heer’. Hij beweerde magische krachten te hebben die de dood konden trotseren en voorspelde dat de wereld op 25 oktober 1788 zou ophouden te bestaan. Voordat de ‘nieuwe wereld’ zou worden ingeluid, drong hij er bij potentiële volgelingen op aan hun vee te slachten en nieuwe hutten te bouwen, hun Europese kleren verbranden, kolonisten doden en de lokale Swellendam-drostdy aanvallen. Binnen enkele weken, voornamelijk via mond-tot-mondreclame en de inspanningen van ijverige discipelen, kwam de..Lees verder
Koerikei
Misschien wel het meest veelzeggende voorbeeld van verzet in Zuid-Afrika is San-leider Koerikei, wiens naam kogelontduiker betekent, en die lang genoeg bij trekboers had gewoond om Nederlands te leren. Dit incident werd in november 1777 overgeleverd door commando-leider, David Schalk van der Merwe, aan kolonel Robert Jacob Gordon, commandant van het Nederlandse garnizoen in Kaapstad, die een dagboek bijhield van zijn reizen naar het binnenland in de jaren 1770 en 1780. Koerikei, die met succes het commando van van der Merwe had ontweken, stond op een klif buiten het bereik van hun musketten en riep: ‘Wat doe je in mijn..Lees verder
Raad van beleid VOC vereist het doden van San personen indien aangetroffen
Regeringsdocumenten van de Zuid-Afrikaanse stad Graaff-Reinet tonen aan dat in het laatste decennium van de Nederlandse overheersing commando’s (vrijwillige militairen van de trekboeren) minstens 2.504 San hebben gedood en 669 gevangen hebben genomen, een reeks statistieken die historicus P. J. van der Merwe terecht omschrijft als ‘absoluut zeer onvolledig’. Het is duidelijk dat commando’s uit de Nederlandse koloniale periode die San als doelwit hadden, vooral na 1770, opereerden als mobiele moordcommando’s. Terwijl commando’s over het algemeen lokaal opereerden met intentie tot uitroeiing, predikten de autoriteiten in Kaapstad gewoonlijk terughoudendheid. Dit veranderde in 1777, wat een radicalisering aantoont in de houding..Lees verder
Inboekstelsel officieel ingevoerd door VOC (precieze datum TBA)
Vanaf 1714 begon de Kaapse regering met het verlenen van ‘graasrechten’ aan uitgestrekte boerderijen van 6000 hectare, buiten de bestaande akkerbouwgebieden, in ruil voor een jaarlijkse vergoeding. Dit is de oorsprong van het ‘leenboersysteem’ van Kaap de Goede Hoop, een vorm van erfpacht die tot gevolg had dat het binnenland van Zuid-Afrika versneld gekoloniseerd raakte. De overname van het binnenland door veehouders bracht een nieuwe sociale groep in de Kaapse koloniale samenleving tot stand, de ‘trekboers’. De term trekboer verwijst naar de noodzaak voor deze veehouders om met hun kuddes rond te trekken op zoek naar weidegrond en water, waarbij..Lees verder
Rol van het christendom in verantwoording kolonialisme
Racisme was een belangrijke bepalende factor bij de onmenselijke behandeling en het extreme geweld dat kolonisators zich permitteerden ten opzichte van andere groepen mensen, zo ook de San in Zuid-Afrika. Het Christendom fungeerde mede als verantwoording van dit racisme. Het lijdt weinig twijfel dat trekboeren zichzelf vanaf het begin superieur beschouwden aan inheemse volkeren. Kolonisten deden dit blijken door naar zichzelf te verwijzen als ‘christelijk’, in tegenstelling tot de inheemse bevolking. Zo gebruikte commando-leider Adriaan van Jaarsveld in 1775 de term als raciale beschrijving bij het karakteriseren van zijn kracht als bestaande uit ‘. . . 46 christenen en 31..Lees verder
Krotoä/Eva
Krotoä, of Eva, is een iconisch figuur in de Zuid-Afrikaanse geschiedschrijving. Haar leven was onstuimig. Op tien- of elfjarige leeftijd kwam ze tijdense de eerste dagen van de bezetting van Kaap de Goede Hoop in huis bij de Nederlandse gouverneur Jan van Riebeeck. Als dienstmeid van Van Riebeecks vrouw Maria leerde Krotoä Nederlands en Portugees en bekeerde ze zich tot het Christendom. Dit leverde haar de naam Eva op.Hoewel Van Riebeecks dagboek niets prijsgeeft over een eventuele intieme relatie tussen de twee, die door veel historici wordt gesuggereerd, illustreren zijn notities een complexe dynamiek die Krotoä benutte in haar eigen..Lees verder
Nommoä/Doman
Op 19 mei 1659, een druilerige dag, begon de eerste oorlog tussen de Khoi en de Nederlanders gevestigd op Kaap de Goede Hoop in het huidige Zuid-Afrika. De leider van het verzet was Nommoä of Doman, een Goring-Haiqua Khoisan, die twee jaar eerder naar Batavia vertrok om Nederlands te leren en zo vertaler te worden. In Indonesië zag hij met eigen ogen het Nederlandse geweld tegen de lokale bevolking, wat hem een vurige tegenstander van de Europese kolonisatie maakte. Om zijn terugkeer naar Kaap de Goede Hoop veilig te stellen vertelde hij commissaris Joan Cuneaus dat hij Christen wenste te..Lees verder
Autshumato, de eerste politieke gevangene op Robbeneiland
Autshumato, ook bekend als ‘Herry die Strandloper’, was een van de eerste politiek gevangenen die naar Robbeneiland werd verbannen. Hij was de leider van de Goringhaikona, een groep KhoiKhoi. Zij waren de eersten die Jan van Riebeeck ontmoette toen hij aankwam op Kaap de Goede Hoop. In de daaropvolgende tien jaar verschijnt Autshumato’s naam dan ook vaak in Riebeecks dagboek. In 1630 nemen Engelsen Autshumato mee naar Bantam, om één jaar later terug te keren naar Kaap de Goede Hoop. Tijdens deze periode leerde Autshumato Engels en Nederlands en door deze kennis werd hij al snel een tolk en onderhandelaar…Lees verder
14 October 1639 (geb.) – 24 Juni 1712 (sterven) Simon van der Stel
Simon van der Stel werd geboren op 14 oktober 1639 als zoon van Adriaan van der Stel en Maria Lievens. Zijn moeder Maria was dochter van Hendrik Lievens en Monica da Costa, een tot slaaf gemaakte vrouw uit Indonesië. Monica was vermoedelijk een van de vele tot slaaf gemaakte vrouwen die op bevel van de VOC naar Batavia gebracht werden, zodat de kolonie uitgebreid kon worden ondanks het gebrek aan Nederlandse vrouwen. Huwelijken met Aziatische vrouwen werden aangemoedigd, met het idee om een loyale gemixte bevolking te creëren in Batavia. Op 28 oktober 1659 komt hij opnieuw in de boeken,..Lees verder
Monopolie WIC en invloed op trans-Atlantische slavenhandel in Zeeland
De provincie Zeeland speelde een significante rol in de Nederlandse trans-Atlantische slavenhandel; het Zeeuwse aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel is namelijk ongeveer de helft. Een belangrijke datum in de geschiedenis van de Zeeuwse slavenhandel is 3 juni 1621. Toen kreeg de West-Indische Compagnie (WIC) een monopolie op de handel langs de westkust van Afrika, inclusief de handel in tot slaaf gemaakte mensen. Enerzijds had deze monopolie direct het begin van de ‘officiële’ trans-Atlantische slavenhandel vanuit Zeeland als gevolg. De WIC was verdeeld in vijf zogenoemde ‘kamers’: Amsterdam, Maze (Rotterdam), Stad en Lande (Groningen), Noorderkwartier (Hoorn) en Zeeland. 20% van de..Lees verder
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart